کد مطلب:301360 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:159

عبادت آن حضرت


1- علامه ابن فهد حلی گوید: فاطمه علیهماالسلام به هنگام خواندن نماز نفسش به شماره می افتاد. [1] .

2- از حضرت حسن بن علی علیهم السلام نقل شده است كه فرمود: مادرم حضرت فاطمه علیهاالسلام را دیدم كه شب جمعه در محراب عبادتش ایستاده و پیوسته تا هنگامی كه خورشید پهنه افق را فراگرفت در حال ركوع و سجود بود و شنیدم كه برای مردان و زنان با ایمان بسیار دعا می كرد و اسامی یكایك آنها را می برد و برای خودش چیزی از خداوند نمی خواست، عرض كردم ای مادر چرا همانگونه كه برای دیگران دعا می كنی برای خود دعا نمی كنی؟ فرمود: پسرم، اول همسایه بعد خانه خود. [2] .

3- محمد بن علی بن الحسین بن علی علیهم السلام فرمود: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سلمان را نزد حضرت فاطمه فرستاد وی بر در خانه لحظه ای ایستاد تا سلام كند شنید كه حضرت در داخل خانه قرآن می خواند و آسیا در بیرون خانه می چرخد و كسی در حضور آن حضرت نیست...

در آخر همین خبر چنین آمده كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تبسم كرده و فرمود ای سلمان، خداوند دل و تمام اعضاء و جوارح فاطمه را پر از ایمان كرده،


او برای بندگی و اطاعت از خداوند كه به جای خلوتی می رود یكی از فرشتگان الهی به نام «زوقائیل»- و در روایت دیگری به نام جبرئیل- فرود آمده و آسیای او را می چرخاند و خداوند رنج و زحمت دنیا را به همراه زحمت آخرت از او برطرف كرده و او را كفایت می كند. [3] .

4- و روایت شده كه گهگاهی كه حضرت در حال نماز و عبادت بود یكی از كودكانش می گریست و دیده می شد كه گهواره كودك خودبخود می جنبد و فرشته ای آن را به حركت می آورد. [4] .

5- در حدیث آمده: كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم از حضرت علی علیه السلام پرسید، خانواده و همسرت را چگونه یافتی؟ پاسخ داد: او بهترین یاور من بر اطاعت خداوند است و از فاطمه علیهاالسلام درباره علی علیه السلام پرسید؟ گفت: بهترین شوهر است. [5] .

6- حسن بصری گوید: در این امت كسی بیش از فاطمه بندگی خدای متعال را نكرده و عبادتر از او وجود ندارد او آنقدر در نماز ایستاد كه قدمهایش ورم كرد. [6] .

7- در ضمن حدیثی طولانی از رسول خدا وارد شده كه فرمود: اما دخترم فاطمه علیهاالسلام، او بانوی زنان جهانیان از اولین و آخرین است، او پاره تن من، نور چشم من، میوه دلم، و همان روح من است كه بین دو پهلویم قرار دارد، او حوریه انسانی است، هرگاه كه در محراب عبادتش در پیشگاه پروردگارش می ایستند نور او برای فرشتگان آسمان می درخشد همانگونه كه نور ستارگان برای ساكنان زمین درخشش دارد، خداوند به ملائكه اش می فرماید: ای فرشتگان من نگاه كنید به كنیز


من فاطمه كه بانوی كنیزان من است كه در پیشگاه من به عبادت ایستاده. رگ و پیوندش از ترس مقام من می لرزد، او با دلش به بندگی و عبادت من روی آورده، من شما را گواه می گیرم كه شیعیان و پیروان او را از آتش در امان قرار دهم. [7] .


[1] عده الداعي، باب چهارم / 139.

[2] بحارالانوار 43/ 81- 82.

[3] ابن شهر آشوب، المناقب، 3/ 337- 338.

[4] ابن شهر آشوب، المناقب، 337.

[5] ابن شهر آشوب، المناقب، 336.

[6] علامه مجلسي، بحارالانوار / 43/ 84.

[7] شيخ صدوق، الامالي، مجلس 24/ 100.